עכשיו מדבר

קורות חיים

* הראיון הופק בשיתוף עם הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה

נולד בפתח תקווה בשנת 1956 להורים ניצולי שואה. את צעדיו הראשונים בקולנוע עשה כמקרין עבור היחידה הצבאית שלו בהיאחזות נח"ל בפתחת רפיח. לאחר השחרור, ב-1978, החל ללמוד בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. לאחר הלימודים עבד במגוון מקצועות טכניים בהפקות קולנוע שונות, ביניהן כמקליט ב"יומן שדה" של עמוס גיתאי ועוזר צלם ב"אדמה חמה" של סרז' אנקרי, ובהמשך כמנהל הפקה שכיר בטלוויזיה הלימודית. בסוף שנות השמונים החל לעבוד כבמאי פרילאנס ברשות השידור, וביים עשרות כתבות ב"במבט שני" ותוכניות נוספות, ולאחר מכן גם סרטים ראשונים עבור המחלקה התיעודית, ביניהם "מיסטר איקס", "השליח" ועוד.

בשנת 1996 ביים את סרטו התיעודי העצמאי הראשון "קברו אותו והוא חי", שהופק בשיתוף רשות השידור, ועורר תהודה. ב-1997 ביים את הסרט התיעודי "עניין של רועים", כחלק מסדרת "קו התפר" של שירות הסרטים הישראלי. בשנת 1999 מונה למנכ"ל הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה. כהונתו התאפיינה בהשקעה בייצוא הקולנוע התיעודי הישראלי לחו"ל, ששיאה הוא הקמת פרויקט "גרין האוס" הבינלאומי, וכן בפתיחת דלתות ליוצרים חדשים, שגולת הכותרת שלה היא פרויקט "כרטיס ביקור". כמו כן, פישר הוביל להשקעה בשני פרויקטים  לא שגרתיים, שעוררו תהודה רבה - "ואלס עם באשיר" של ארי פולמן ו"חופשת קיץ" של דוד וולך.

לאחר סיום כהונתו בקרן בשנת 2008, שב פישר לעשייתו כיוצר עצמאי. לאחר שבמקביל לראשית עבודתו בקרן השלים את הסרט "רשימת אהבה" (2000), יצירה תיעודית אישית עטורת שבחים בהשתתפות פישר וארבעת אחיו, ב-2011 השלים שני סרטים נוספים - "מוסטאר הלוך ושוב" ו"שישה מיליון ואחד", שמהווים ביחד "טרילוגיה משפחתית". ב-2015 יצר את הסרט התיעודי "לא רחוב ולא נעליים" וב-2021 את "המספר העגול", ששניהם המשיכו לשלב בין חומרים משפחתיים-אישיים לנושאים היסטוריים.

------

מראיין: מרט פרחומובסקי

צילום: אביגיל שפרבר/הקלטת קול: גילי פרידמן/איפור: ג'ני קלר/ניהול הפקה: יולי שילוח

צולם באולפני בית אריאלה בתל אביב, 26 במרץ 2024